Citroën versterkt de ë-C4 en ë-C4 X
Gepost op 4 mei 2023
Citroën voert het tempo op en versterkt zijn positie met de komst van een extra aanbod op de ë-C4 en ë-C4 X, met een krachtigere motor en een grotere actieradius, tot 418 km. Met een nieuwe combinatie van motor en batterij op deze twee modellen is Citroën het enige generalistische merk dat twee complementaire elektrische voertuigen in het C-segment aanbiedt.
- Als belangrijke speler in de elektrificatie van het C-segment biedt Citroën een nieuwe combinatie van elektrische motor en accu aan op het ë-C4 en ë-C4 X gamma
- Deze nieuwe aandrijflijn, die een nieuwe elektromotor van 115 kW (156 pk) combineert met een nieuwe 54 kWh batterij met verbeterde energiedichtheid, biedt meer rijplezier en een grotere actieradius, tot 418 km in de WLTP-cyclus.
- Deze motorisatie, aanvankelijk verkrijgbaar in de Shine Pack-uitvoering, vormt een aanvulling op de huidige 100 kW (136 pk) versie met een actieradius tot 360 km
- De nieuwe versies zijn vanaf 3 mei te bestellen vanaf 43.800 € incl. BTW voor voor de ë-C4 en vanaf 44.300 € incl. BTW voor de ë-C4 X.
- Bovendien stelt Citroën in verschillende Europese landen waar voorheen alleen ë-C4 X werd verkocht, benzine- en dieselversies open om tegemoet te komen aan specifieke verzoeken van bedrijven, alsook particuliere klanten die toegankelijkere versies wensen.
VERSTERKING VAN HET AANBOD IN SEGMENT C
Citroën heeft de orderboeken voor de ë-C4 en ë-C4 X geopend met een nieuwe krachtige aandrijflijn die volgens de WLTP-cyclus tot 418 km kan afleggen. Deze toename van de actieradius met bijna 17% ten opzichte van de eerste generatie is gebaseerd op de combinatie van een geavanceerde chemische batterij van 54 kWh en een nieuwe, efficiëntere en krachtigere motor met een vermogen van 115 kW (136 pk). Dit geeft de klant meer veelzijdigheid en gebruiksgemak.
Deze twee complementaire elektrische aandrijflijnen staan centraal in de elektrificatiestrategie van Citroën, die de overgang naar elektrische voertuigen eenvoudiger wil maken. Ze delen dezelfde filosofie van een weloverwogen keuze van het batterijformaat en een snellaadcapaciteit van 100 kW, waardoor ze competitief geprijsd zijn en tegelijk een grote veelzijdigheid bieden.
Met dit nieuwe elektrische aanbod versterkt Citroën de aantrekkingskracht van zijn gamma in het segment van de berlines uit het C-segment en positioneert het zich duidelijk als een belangrijke speler op de markt. Deze ontwikkeling gaat gepaard met de openstelling van benzine- en dieselmotoren om meer betaalbare versies aan te kunnen bieden, op vraag van wagenparkbeheerders die door de C4 X worden aangetrokken en een grote veelzijdigheid in het gebruik van hun voertuigen verwachten.
De C4 en C4 X bieden elk een sterke persoonlijkheid, een ongeëvenaarde ervaring aan boord en een reeks efficiënte elektro- en verbrandingsmotoren en vormen zo een zeer concurrerend aanbod op de markt. Die aantrekkingskracht blijkt uit het aantal bestellingen en inschrijvingen. In Europa staat de ë-C4 op de 5e plaats in het segment van de compacte elektrische sedans en de C4 met benzinemoter bezet de 3e plaats in zijn categorie.
EEN NIEUWE ELEKTRISCHE MOTORISATIE: NADRUK OP EFFICIËNTIE
Ë-C4 en ë-C4 X krijgen een nieuwe elektrische motor met een grotere actieradius, waardoor de symbolische waarde van 400 km (in de gecombineerde WLTP-cyclus) kan worden overschreden. De motor en de batterij van deze nieuwe elektrische aandrijflijn zijn efficiënter ontworpen en genieten van belangrijke technologische ontwikkelingen.
De efficiëntie van de elektrische motor, de batterij en het vermogen om energie terug te winnen dragen allemaal bij tot een grotere actieradius. Maar deze efficiëntie wordt ook bereikt door het ontwerp van de C4 en C4 X :
- Een beperkte batterijomvang betekent minder gewicht, met als resultaat een lager verbruik.
- Geoptimaliseerde laadtijden dankzij de DC laadcapaciteit op een 100kW snellader.
- Standaardfuncties zoals de warmtepomp, die een vochtigheidssensor gebruikt om de energie-efficiëntie van verwarming en koeling te maximaliseren.
- De 18-inch "A+" banden verminderen de rolweerstand en minimaliseren het energieverlies door wrijving.
- Het silhouet van de C4 X, dat naadloos overgaat in de achterklep, heeft een strakke, dynamische daklijn in profiel die de aerodynamica optimaliseert.
Ondanks de grotere accucapaciteit zijn de oplaadtijden niet langer, zodat het gebruikscomfort gewaarborgd blijft. Deze nieuwe elektrische motorisatie op de ë-C4 en ë-C4 X biedt ook standaard de driefasige 11 kW lader. Bovendien zijn de ë-C4 en ë-C4 X compatibel met snelladen: vanaf een openbare terminal van 100 kW is het mogelijk om in minder dan 30 minuten van 20% naar 80% laadcapaciteit te gaan.