Nieuwe Opel Astra GSe en Astra Sports Tourer GSe
Gepost op 29 september 2022
- Opels sportieve toekomst is elektrisch met de nieuwe Astra GSe en Astra Sports Tourer GSe
- Beide nieuwkomers bieden een optimale balans tussen rijcomfort en prestatiegerichte rijkwaliteiten
- Kenmerkend GSe-design: lichtmetalen 18-inch wielen, geïnspireerd op het befaamde Manta GSe-concept en exclusieve, AGR-gecertificeerde GSe-voorszetels
GSe keert terug! Na de aankondiging dat Opel het label GSe nieuw leven inblaast als een label voor sportieve, geëlektrificeerde modellen, geeft Opel nu informatie en beelden vrij van de eerste nieuwe GSe-modellen: de nieuwe Opel Astra GSe en de nieuwe Opel Astra Sports Tourer GSe.
Als state-of-the-art plug-in hybrides – beschikbaar als Astra Sports Tourer (stationwagen) en Astra vijfdeurs hatchback – bieden de nieuwkomers een optimale balans tussen rijcomfort en prestatiegerichte rijkwaliteiten, uiteraard met oog voor het milieu.
“De nieuwe Astra GSe en de nieuwe Astra Sports Tourer GSe zijn de ideale auto’s om ons sportieve nieuwe label mee te lanceren. Bovendien passen ze volledig in onze strategie om vanaf 2028 een volledig elektrisch merk te zijn”, aldus Florian Huettl, CEO van Opel.
Met een indrukwekkend systeemvermogen van 165 kW (225 pk) en een maximumkoppel van 360 Nm (WLTP gecombineerd brandstofverbruik: 1,1-1,2 l/100 km, CO2-emissie 25-26 g/km; voorlopige waarden) kunnen de nieuwe Astra GSe en de Astra Sports Tourer GSe prat gaan op indrukwekkende cijfers.
Bovendien zetten de twee nieuwkomers een nieuwe maatstaf op het gebied van rijplezier. In vergelijking met hun Astra-broers en -zussen zijn de GSe-modellen nog wendbaarder en nog nauwkeuriger; de besturing, ophanging en remmen reageren onmiddellijk en voorspelbaar op elke beweging van de bestuurder.
Beide Opel Astra GSe-modellen danken hun prestatiegerichte rijeigenschappen vooral aan het speciale, 10 millimeter verlaagde onderstel. Bovendien bieden de twee nieuwkomers in vergelijking met hun concurrenten superieure stabiliteit in bochten, bij het remmen en – zoals bij elke Opel het geval is – tijdens het rijden op hoge snelheid.
De sportieve afstelling van de besturing is specifiek voor GSe-modellen. De oliegevulde schokdempers van de voor- en achterwielophanging zorgen voor zowel een sportieve als een comfortabele rijervaring. De dempers zijn voorzien van FSD (Frequency Selective Damping), waardoor verschillende dempingskarakteristieken bij hoge frequenties (suspension control) versus lage frequenties (body control) mogelijk zijn. Ook de ESP-instellingen zijn exclusief voor GSe-modellen, waarbij de activeringsdrempel naar boven is aangepast om tegemoet te komen aan het dynamische rijgedrag van de bestuurder.
Met de nieuwe generatie Astra maakt Opel een gedurfd designstatement: de kenmerkende designdetails van de GSe geven hem een nog krachtiger uiterlijk. De lichtmetalen 18-inch wielen – geïnspireerd op die van het veelgeprezen en volledig elektrische Manta GSe-concept –, de specifieke voorbumper en het GSe-embleem op de achterklep laten geen twijfel bestaan over het sportieve GSe-karakter. In het interieur worden de sportieve ambities nog eens onderstreept door de met Alcantara beklede sportstoelen voorin. Deze zijn niet alleen uniek voor de GSe, maar versterken Opels aloude reputatie op het gebied van superieure ergonomie van de stoelen – vooral in de compacte klasse van de Astra – dankzij hun AGR-certificering.
Ooit was het Opel GSe-label een afkorting van ‘Grand Sport Einspritzung’ (Grand Sport Inspuiting), zoals bij de Opel Commodore GS/E en de Opel Monza GSE. Nu maakt GSe een comeback als submerk voor sportieve modellen van Opel, waarbij GSe staat voor ‘Grand Sport electric’. Door ‘fun-to-drive’-waarden te combineren met de mogelijkheid om lokaal emissievrij te rijden, geven de Opel GSe-modellen zo een nieuwe definitie aan prestaties, passend bij de huidige tijdgeest.